-
Nieuws
- de kracht van positieve verwachtingen
- Chief Expectation Office
- Doe mij een purpose
- Eerlijk duurt het langst
- Herhaalverhaal
- Veranderen van vent
- Verenglisching
- Wegdoe banen: ontspullen of ontmensen
- word jij vervangen door een chatbot?
- wittebroodsweken met hoog rendement
- engage before they disengage
- Kennissessie Onboarding bij Kenhardt 24 nov 16.00 in Vught
- Quick scan onboarding
- Onboarding wat en waarom?
- Enthousiaste recensie in maatwerk
- mooie recensie op managementboek
- Dubbel ontkennend is niet positief
- Onboarding voor paperclip workers
- beste kandidaat wordt beste werknemer
- Boek Recruitment
- Presentatie slidinbook onboarding
- Succesvolle eerste 90 dagen, artikel in MT
- Boekpresentatie
- Slidinbook Onboarding verschijnt eind maart
- Whitepaper succesvolle Onboarding
- De zelfstandige slash worker is geen Y
- Online recruitment course
- Flexibele slagkracht door goede onboarding
- Webinar onboarding
- Onboarding in gezondheidszorg
- 6 op 10 teleurgesteld in nieuwe baan
- webinar 24 maart Waarom maakt onboarding het verschil
- Commitment
- CEO van Vion
- Commissaris als CEO
- Personal-identity vs Corporate-identity approach
- 40% van de nieuwe executives faalt
- Wij zijn slim!
- jobbranding & talent branding
- Werkende moeders verdienen het niet?
- een goede recruiter verkoopt een toekomst
- Talent development is passe
- De arbeidsmarkt bepaalt je prioriteiten
- Wordt onze arbeidsmarkt van uitgedroogd rubber?
- Mooie recensie voor het boek Recruitment
- Uitreiking boek bij Recruiters United
- Inspirerende campagnes gezocht!
- Het boek is af!
- Nieuwe website live
6 op 10 teleurgesteld in nieuwe baan

Grootste teleurstellingen zijn financiële beloning en introductie
Bij zes op de tien personen valt minimaal één aspect tegen bij de start van hun nieuwe baan. Als het tegenvalt, valt het gemiddeld ook goed tegen. Aan gemiddeld vier verwachtingen wordt dan door de werkgever niet voldaan. Eén op de drie mensen die teleurgesteld zijn vertelt dat tegen niemand. Deze ontevredenheid zorgt voor demotivatie en mindere prestaties, en mogelijk tot ongewenst voortijdig vertrek. Voor een goede start is support in de eerste 90 dagen, de onboarding, erg belangrijk. Dit blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group in opdracht van Workwonders onder 505 mensen die het afgelopen jaar van baan veranderden.
Teleurstelling over financiële beloning en loopbaanmogelijkheden
Opvallend is dat bij één op de vier (26%) nieuwe medewerkers de financiële beloning en loopbaanmogelijkheden tegenvallen. Een derde van deze personen vertelt dat buiten de deur. Dat is slecht voor je werkgeversimago en employer brand. Ardiënne Verhoeven, Workwonders, onboardingspecialist: “Organisaties schetsen kandidaten bij binnenkomst (te) mooie loopbaanmogelijkheden, bijvoorbeeld ter compensatie van een lager salaris. Dat kan alleen wanneer die kansen er ook echt zijn. Dan blijven mensen die je net hebt aangenomen en cruciaal zijn voor je organisatie enthousiast”. Uit ander onderzoek blijkt dat het verloop met 50% afneemt wanneer mensen met een reëel verwachtingspatroon binnenkomen. Dat pleit voor een realistisch verhaal tijdens de werving. Zo zou een bruto-netto berekening vast onderdeel moeten uitmaken van de aanbieding die een werkgever aan een nieuwe werknemer doet.
Goede onboarding zorgt voor vliegende start
‘Het is belangrijk dat organisaties de wederzijdse verwachtingen tijdens de onboarding van nieuwkomers toetsen. Zeker bij mensen die organisaties graag willen behouden, moeten organisaties hiermee tijdens de eerste 90 dagen in een nieuwe baan heel actief zijn’, aldus Ardienne Verhoeven. Er wordt weinig over die verwachtingen gesproken, ook niet met een leidinggevende.
Daarnaast pleit zij voor het inzetten van buddies of peer-coaches tijdens de onboarding, collega’s op gelijk niveau. Die spelen blijkens het onderzoek slechts bij 7% van de nieuwkomers een rol. Terwijl het een laagdrempelige en effectieve manier van onboarding biedt.
U heeft het afgelopen jaar een nieuwe baan gekregen. Hoe zijn uw verwachtingen met betrekking tot onderstaande aspecten uitgekomen? |
(Zwaar) tegengevallen |
Als verwacht |
(Enorm) meegevallen |
De financiële beloning |
26% |
43% |
31% |
Wat er voor mij geregeld was ter introductie |
26% |
46% |
28% |
De loopbaanmogelijkheden |
22% |
53% |
26% |
Mijn manager |
19% |
39% |
43% |
Het beleid van de organisatie |
18% |
50% |
32% |
De sfeer in de organisatie |
14% |
39% |
46% |
De inhoud van de baan |
14% |
51% |
35% |
De flexibiliteit die de organisatie van mij verwacht |
14% |
51% |
36% |
De eerste dag |
14% |
39% |
47% |
De normen en waarden van de organisatie |
12% |
53% |
35% |
De loyaliteit die de organisatie van mij verwacht |
11% |
54% |
35% |
De prestaties die de organisatie van mij verwacht |
11% |
53% |
36% |
Mijn collega’s |
10% |
38% |
52% |
Webinar Onboarding
Op maandag 24 maart om 13 uur vindt een gratis webinar plaats over het verschil dat onboarding kan maken. Deze webinar wordt gegeven door Ardiënne Verhoeven, Workwonders en Geert-Jan van Waasdorp, Intelligence Group. Inschrijving kan via deze link.
Workwonders
Workwonders zorgt voor een vliegende start voor nieuwkomers. We richten de eerste 90 dagen in voor snel succes en betere retentie.
Meer informatie:
Ardiënne Verhoeven, ardienne@workwonders.nl, +31 (0)6 5337 14 12