Nieuws

Eerlijk duurt het langst

Te eerlijk ben je voor mij niet snel. Als je het hele verhaal vertelt en niet het halve kan ik dat wel waarderen. Precies zeggen zoals het zit, zonder iets te verzwijgen. Maar toch: zelf vind ik het eerlijke verhaal vertellen niet altijd makkelijk binnen mijn werk. 

 

‘Ik denk het wel’

‘Ik wil als consultant graag in de energiesector blijven werken. Kan dat?’ vroeg de sollicitant. Het is een kandidaat die iedereen binnen de organisatie wil hebben. Binnen de organisatiezijn er geen opdrachten in de sector. Als hij ze zelf niet acquireert, komen ze er ook niet. “Eerlijk” denk ik… Ik zeg: ‘Je zult zelf ook moeten acquireren. Ons marktaandeel in deze sector is nog niet zo groot.’.  De kandidaat knikt. ‘Mmh..’, zegt hij en laat een korte stilte vallen. Later belt hij me op. ‘Ik ga het niet doen‘ zegt hij, ‘op een andere plek kan ik meteen in de sector terecht.’  De lijnmanager is pissig. ‘Je had toch ook kunnen zeggen: “Ik denk het wel…”’.

 

De hele en halve waarheid

Eerlijke verhalen hebben soms lastige gevolgen. Niet omdat de verhalen te bot of rechtlijnig worden verteld. Want vanuit HRM zijn we over het algemeen prima in staat om de belangen van anderen mee te nemen in onze afweging en het verhaal op een goede manier over te brengen. Maar het gaat met name om de eerlijke inhoud van het verhaal. Zoals die op de arbeidsmarkt. Vertel ik de hele waarheid of toch de halve over de functie, organisatie, collega’s of doorgroeimogelijkheden?  Hoe eerlijk ben ik eigenlijk als ik weet dat mensen bij de hele waarheid eerder ‘Nee’ gaan zeggen tegen de vacature en organisatie?   

 

Vertel ik die ambulant verpleegkundige dat ze soms wel 30 kilometer op een dag moet rijden voor haar klanten? Of die ambitieuze jonge projectmanager dat er binnen twee jaar geen doorgroeimogelijkheden zijn naar een leidinggevende functie? Of dat het Management Development traject er wel is, maar nog in de kinderschoenen staat.

 

Eerlijk duurt het langst
‘Eerlijk duurt het langst’ zeg ik tegen managers. Kandidaten die veel oprechte informatie krijgen over de baan en de organisatie tijdens een werving en selectietraject, passen beter en blijven langer bij een organisatie. Bij de halve waarheid komt iemand wel binnen, maar de kans op ongewenst voortijdig vertrek is 50% groter, volgens onderzoek van Bauer. Eerlijk dus, je ‘verkoopt’ kandidaten tenslotte geen nieuwe spijkerbroek maar een toekomst.  

 

Een eerlijk verhaal is geen kwestie van willen. Het is een kwestie van doen. Want eerlijk duurt het langst. In ieder geval voor de retentie van nieuwkomers.  En helaas geldt dat dan soms ook voor het rekruteren van een kandidaat.