
Bekijk hier de laatste nieuws artikelen
Artikelen
jongeren zijn geen watjes, maar hun ouders wel
Mijn broer heeft een aardbeientuinderij. Daar werken scholieren van 14 tot 18 jaar. Hij vertelt me dat ze thuis een ‘verdubbelaar’ op de bank hebben. Ouders die voor ieder uur dat hun kind werkt hen wat extra geven. Soms tot een verdubbeling van salaris toe. En hen dingen beloven zoals een nieuwe fiets. Om hen te stimuleren te werken. Ik kijk hem vol ongeloof aan. ‘Een incident?’, vraag ik. Mijn broer schudt zijn hoofd. En diezelfde ouders bellen ook om te zeggen dat hun kind wat later start omdat zeven uur te vroeg is voor hun kind. Uit het onderzoek van Ipsos I&O (BD 24 juni 2025) blijkt dat onze jongeren volgens hun werkgevers watjes zijn die te veel verwachten. Ze overschatten zichzelf, willen niet meer werken, stellen hoge eisen wat betreft werk, salaris, werktijden en werkplekken en doorgroeimogelijkheden. Ze raken snel overbelast en ervaren stress. Kortom: er is weinig goeds te melden over onze jongeren volgens de werkgevers in het onderzoek. Gelukkig zijn ze wel innovatief. Ik heb het altijd gekoppeld aan de tijdsgeest waarin ze opgroeien. Jongeren krijgen het voor hun kiezen. Hun leven kent veel crisissen: De woon-, stikstof-, energie-, corona- en zorgcrisis. Die worden niet zo maar opgelost door de overheid. Best logisch dat ze denken: er is er maar één die hier wat aan kan doen en dat ben ikzelf. Ze willen een hoog salaris en snelle doorgroei om een woning te kunnen betalen en een werkgever die zorgt voor hun welzijn zodat ze niet ziek worden. Die wens versterkt nog door alle geluk en materiele voorspoed die ze op hun media zien bij anderen. Daardoor worden sommige zaken extra nastrevenswaardig ook als die niet realistisch zijn. Maar ik realiseer me dat het ook wat anders is dan de tijdsgeest. Als werkgever of collega’s hebben we last van hun hoge verwachtingen en wensenlijstjes. ‘Jullie hebben te weinig hart voor de zaak’ roepen we dan. Maar als werkgever en collega zijn we ook ouder. En als ouder hebben we een andere reactie op onze kinderen: ‘Mooi dat je gaat reizen en een sabatical neemt’. Als ouder kunnen we in een opvoeding realisme bijbrengen wanneer het om werk gaat. Wat werken betekent, dat dat soms tegenvalt en hoe je daar mee omgaat. Dat je dingen moet leren voordat je ze kunt. Dat je niet na een half jaartje werken plotseling drie maanden op sabatical gaat ‘omdat het nu nog kan’. Mijn dochter van 18 zegt dat we moeten stoppen met het gezeur over ‘haar generatie’. Terecht! Het gaat niet over alle jongeren. En deze voortdurend negatieve verwachtingspatronen kunnen generieke aannames worden over jonge mensen. Dat doet zowel deze groep en werkgevers geen goed. Waar we als ouders vooral mee moeten stoppen is het pamperen. Het is belangrijk onze kinderen duidelijk te maken dat er soms gewoon gewerkt moet worden en dat dat niet altijd alleen maar leuk is en gaat zoals je verwacht.
Lees meerSociale stijger
Ik ben een sociale stijger, iemand uit de transklasse, een spreidstand burger. Althans zo noemen ze mij. Ik ben van wereld veranderd. Maar als je mij een stijger vindt, zegt dat iets over de wereld waar ik vandaan kom. Die is lager. En dat klinkt niet goed.
Lees meerTips voor gesprekken met nieuwe medewerkers (pdf)
waar praat je over met nieuwe medewerkers zodat ze je organisatie goed leren kennen? Download de pfd met slimme gesprekstips
Lees meerpost offer: het begin van een nieuwe start (pdf)
Je hebt een contract aangeboden aan een nieuwe medewerker. Hoe volg je dat op? Lees deze praktische how to met tips
Lees meerChief Expectation Officer
Als mens laat ik me leiden door mijn verwachtingen over mijn werk, kinderen, vrienden of partner. Die verwachtingen zijn de drijfveren voor de keuzes die ik maak.
Lees meerHerhaalverhaal
Iedere familie heeft zijn herhaalverhalen. De verhalen die altijd weer verteld worden. De ‘koude kant’ van de familie wordt er soms gek van. ‘Komen ze weer met hun verhaal’ hoor je ze denken...
Lees meerDe kracht van positieve verwachtingen bij nieuwkomers
Je verwachtingen over je werk en je collega’s zijn heel bepalend voor de keuzes die je maakt, de manier waarop je samenwerkt en je tevredenheid. Maar niet alleen je eigen verwachtingen spelen een rol bij je succes en welbevinden.
Lees meerDoe mij een purpose
People don't care how much you know until they know how much you care” zei Theodore Roosevelt eens. Mensen geven er niets om wat je weet totdat ze weten wat jij er om geeft.
Lees meerVeranderen van vent
“Je verandert nou eenmaal sneller van een vent dan van een vakgebied”, was de onthutsende feedback die ik kreeg na een sollicitatiegesprek.
Lees meerAI in recruitment: word jij vervangen door een chatbot?
De toekomst is aan wendbare, lerende, kostenefficiënte organisaties, die de capaciteiten van hun workforce mee laten bewegen veranderingen.
Lees meerOnboarding wat en waarom? Bookchat
Wil je weten wat onboarding voor jouw organisatie kan betekenen, bekijk mijn bookchat (1,30 min)
Lees meerEnthousiaste recensie in maatwerk
In het vakblad 'Maatwerk' staat een enthousiaste recensie over het boek onboarding.
Lees meerMooie recensie op managementboek
Managementboek schreef een mooie recensie over mijn slidinbook over onboarding. Super!
Lees meerOnboarding voor paperclip workers (zipconomy)
Onboarding is heel nuttig voor eerste fase van interim opdrachten. Daarover verscheen onderstaand interview op Zipconomy.
Lees meerBeste kandidaat wordt beste werknemer (in personeelsbeleid)
Hoe wordt de beste kandidaat ook de beste werknemer? Mijn visie vind je in het artikel in heet blad personeelsbeleid.
Lees meerSuccesvolle eerste 90 dagen (MT)
Drie vragen aan Ardienne Verhoeven in Management Team: In de eerste 90 dagen wordt bepaald of een leider succesvol wordt. Over en weer verwachtingen managen is de crux.
Lees meerWhitepaper succesvolle Onboarding
Leer hoe de eerste 90 dagen van uw werknemer echt succesvol kunnen verlopen. Download het whitepaper Onboarding en ontdek de 3 pijlers van een succesvol onboardingsprogramma.
Lees meerFlexibele slagkracht door goede onboarding (in FD)
In FD van 2 juni mijn ingezonden brief over de slagkracht van flexibele medewerkers.
Lees meer6 op 10 teleurgesteld in nieuwe baan
Bij zes op de tien personen valt minimaal één aspect tegen bij de start van hun nieuwe baan. Als het tegenvalt, valt het gemiddeld ook goed tegen.
Lees meerCommitment is zelfde kant van medaille (FD)
In het FD schreef ik een reactie op een column van Annemarie van Gaal. Zij pleit voor een sterkere focus op commitment voor de baan in plaats van het geld bij de komst van een nieuwe medewerker (FD 21 jan).
Lees meerCEO van Vion (in FD)
Ik heb een goede vraag voor de heer Herkemij wanneer gaat hij als CEO kennismakingsgesprekken voeren met zijn nieuwe collega's van Vion: "Wat zou u hebben willen weten wanneer u hier nieuw zou zijn?".
Lees meer40% van de nieuwe executives faalt
De topman van IHC Merwede vertrekt vroegtijdig. Dat is niet uniek. Ruim 40% van de exectives faalt in zijn nieuwe functie.
Lees meerWij zijn slim! (in FD)
Wij zijn slimmeriken, zegt de OESO. Onze wetenschappers produceren de meest hoogstaande publicaties ter wereld (fd 30 okt).
Lees meerDe arbeidsmarkt van de toekomst (ppt)
Veel Recruiters en HRM'ers laten zich leiden door de vraag vanuit de organisatie. Ik ben een pleitbezorger van denken van buitenuit.
Lees meerMooie recensie voor het boek Recruitment (managementboek)
Voor Managementboek.nl schreef Bert Peene een mooie recensie voor mijn boek "Een eigengereide kijk op recruitment", altijd leuk. Meer lezen op Managementboek
Lees meer