Chief Expectation Officer

Wel of niet verhuizen, toch nog een ander boek schrijven, mijn aandelen verkopen, het kiezen van de school voor mijn kind,  wel of niet leren zingen voor de Voice of Holland.  Ik spreek die verwachtingen niet altijd uit, wat in sommige gevallen wel beter zou zijn. Maar ik heb ze wel. En dat is fijn omdat ik daardoor zelf aan het stuur zit. Ik hoef niet te voldoen aan de verwachtingen van anderen. 

Wat me opvalt in gesprekken met HR collega’s, is dat we binnen ons werk weinig eigen professionele verwachtingen hebben of (durven) uitspreken. Binnen veel organisaties laat HRM haar activiteiten leiden door de verwachtingen van anderen. Met  grote voelsprieten voorde onuitgesproken verwachtingen van anderen vragen we door op de gedachten van onze collega’s en op wat ze van ons willen. De CEO verwacht een meer wendbare organisatie? Dan introduceren we agile talent management. De ICT manager had verwacht dat zijn nieuwe talent sneller zou komen? Dan leggen wij geduldig uit waarom drie maanden wachten echt niet frustrerend is. We reguleren de verwachtingen van anderen in plaats van te handelen naar die van onszelf.      

Door een gebrek aan duidelijke of erkende eigen verwachtingen  zitten we te weinig aan het stuur en zijn we onderdeel van de plannen van een ander. Daarmee verliest HRM zijn autonome kracht. Het is zaak te zorgen dat we niet de verwachtingen van anderen managen, maar onze eigen verwachtingen uitspreken...en met datgene wat van invloed is op Human Resources de koers van de organisatie bepalen. 

 Zijn wij bij voorbeeld in staat om de verwachtingen over de externe arbeidsmarkt  te vertalen naar onze Human Resources? De impact van de krapte, mismatch van vraag en aanbod, flexibilisering, overheidsingrijpen, loonontwikkeling? Weten we wat singularity gaat brengen en wat dat betekent voor de Human resources van de organisatie? Hoe verandert het arbeidsethos? Wat is de impact van het veranderende denken over privacy? En wat zijn de implicaties voor onze  organisaties? 

We hebben lef nodig om onze verwachtingen uit te spreken, ik op de eerste plaats! En op de agenda te krijgen en koers te bepalen. Maar ook te accepteren dat het soms dus tegen kan vallen of  dat we onze gecreëerde verwachtingen niet waar kunnen maken. Het wordt tijd om van onszelf ook een CEO te maken, een Chief Expectation Officer. 

 

Foto: Stan de Haas

Nieuwsoverzicht

Tips voor gesprekken met nieuwe medewerkers

Lees meer

Verwachtingen en motivatie

Het belang van de juiste verwachtingen bij onboarding. Wanneer een nieuwe medewerker met onjuiste verwachtingen binnen komt, kun je onboarden tot je een ons weegt. Het zal niet helpen om iemand succesvol te laten starten. Onboarding start met de eerste kennismaking tussen de organisatie en de kandidaat.

Lees meer

post offer: het begin van een nieuwe start

Je hebt een contract aangeboden aan een nieuwe medewerker. Hoe volg je dat op? Lees deze praktische how to met tips

Lees meer

onboarding: management van verwachtingen

Nieuwe medewerkers komen met (te) hoge verwachtingen binnen. Hoe ga je daar als organisatie mee om?

Lees meer

Chief Expectation Officer

Als mens laat ik me leiden door mijn verwachtingen over mijn werk, kinderen, vrienden of partner. Die verwachtingen zijn de drijfveren voor de keuzes die ik maak.

Lees meer

Herhaalverhaal

Iedere familie heeft zijn herhaalverhalen. De verhalen die altijd weer verteld worden. De ‘koude kant’ van de familie wordt er soms gek van. ‘Komen ze weer met hun verhaal’ hoor je ze denken...

Lees meer

Verenglisching: indruk maken met onboarding?

Het Engels rukt op. Ook in ons HRM vak gebruiken we steeds meer Engelse termen. Wanneer je vacatures zoekt op Indeed met het woord ‘Agile’ vind je 8000 banen in Nederland...

Lees meer

De kracht van positieve verwachtingen bij nieuwkomers

Je verwachtingen over je werk en je collega’s zijn heel bepalend voor de keuzes die je maakt, de manier waarop je samenwerkt en je tevredenheid. Maar niet alleen je eigen verwachtingen spelen een rol bij je succes en welbevinden.

Lees meer

Doe mij een purpose

People don't care how much you know until they know how much you care” zei Theodore Roosevelt eens. Mensen geven er niets om wat je weet totdat ze weten wat jij er om geeft.

Lees meer

Veranderen van vent

“Je verandert nou eenmaal sneller van een vent dan van een vakgebied”, was de onthutsende feedback die ik kreeg na een sollicitatiegesprek.

Lees meer

AI in recruitment: word jij vervangen door een chatbot?

De toekomst is aan wendbare, lerende, kostenefficiënte organisaties, die de capaciteiten van hun workforce mee laten bewegen veranderingen.

Lees meer

Onboarding wat en waarom? Bookchat

Wil je weten wat onboarding voor jouw organisatie kan betekenen, bekijk mijn bookchat (1,30 min)

Lees meer

Enthousiaste recensie in maatwerk

In het vakblad 'Maatwerk' staat een enthousiaste recensie over het boek onboarding.

Lees meer

Mooie recensie op managementboek

Managementboek schreef een mooie recensie over mijn slidinbook over onboarding. Super!

Lees meer

Onboarding voor paperclip workers

Onboarding is heel nuttig voor eerste fase van interim opdrachten. Daarover verscheen onderstaand interview op Zipconomy.

Lees meer

Beste kandidaat wordt beste werknemer (in personeelsbeleid)

Hoe wordt de beste kandidaat ook de beste werknemer? Mijn visie vind je in het artikel in heet blad personeelsbeleid.

Lees meer

Succesvolle eerste 90 dagen, artikel in MT

Drie vragen aan Ardienne Verhoeven in Management Team: In de eerste 90 dagen wordt bepaald of een leider succesvol wordt. Over en weer verwachtingen managen is de crux.

Lees meer

Whitepaper succesvolle Onboarding

Leer hoe de eerste 90 dagen van uw werknemer echt succesvol kunnen verlopen. Download het whitepaper Onboarding en ontdek de 3 pijlers van een succesvol onboardingsprogramma.

Lees meer

Flexibele slagkracht door goede onboarding (in FD)

In FD van 2 juni 2014 mijn ingezonden brief over de slagkracht van flexibele medewerkers.

Lees meer

6 op 10 teleurgesteld in nieuwe baan

Bij zes op de tien personen valt minimaal één aspect tegen bij de start van hun nieuwe baan. Als het tegenvalt, valt het gemiddeld ook goed tegen.

Lees meer

Commitment

In het FD schreef ik een reactie op een column van Annemarie van Gaal. Zij pleit voor een sterkere focus op commitment voor de baan in plaats van het geld bij de komst van een nieuwe medewerker (FD 21 jan).

Lees meer

CEO van Vion (in FD)

Ik heb een goede vraag voor de heer Herkemij wanneer gaat hij als CEO kennismakingsgesprekken voeren met zijn nieuwe collega's van Vion: "Wat zou u hebben willen weten wanneer u hier nieuw zou zijn?".

Lees meer

Commissaris als CEO

De commissaris wordt werknemer, CEO wel te verstaan. Onder andere bij Rabo, Vanderlande, Holland Casino, Blokker.

Lees meer

40% van de nieuwe executives faalt

De topman van IHC Merwede vertrekt vroegtijdig. Dat is niet uniek. Ruim 40% van de exectives faalt in zijn nieuwe functie.

Lees meer

Wij zijn slim! (in FD)

Wij zijn slimmeriken, zegt de OESO. Onze wetenschappers produceren de meest hoogstaande publicaties ter wereld (fd 30 okt).

Lees meer

Jobbranding & talent branding

Wauw: Dit is jobbranding. Heineken maakt een prachtig filmpje over het vinden van hun ideale kandidaat. Hoe onconventioneel kun je zijn? Geen saai verhaal over competenties of functie inhoud. Of een mooi bierverhaal. Maar een 'real life' voorbeeld.

Lees meer

De arbeidsmarkt bepaalt je prioriteiten

Veel Recruiters en HRM'ers laten zich leiden door de vraag vanuit de organisatie. Ik ben een pleitbezorger van denken van buitenuit.

Lees meer

Wordt onze arbeidsmarkt van uitgedroogd rubber?

Sociale zaken voert een offensief gericht op de duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt.

Lees meer

Mooie recensie voor het boek Recruitment

Voor Managementboek.nl schreef Bert Peene een mooie recensie voor mijn boek "Een eigengereide kijk op recruitment", altijd leuk. Meer lezen op Managementboek

Lees meer